123ignition : 123högeffektsmotorvarmare-plus inkl kabelset
för universal användning
| Komplett set som består ut av en högeffekts-motorvärmare (1,1 kW) med inbyggd cirkulationspump och termostat, en armerad intagskabel med intagskontakt för montering i bilens front, monteringsdetaljer och en smidig anslutningskabel.
Cirkulationspumpen och höga effekten sprider värmen i motorn mycket bättre än konventionella värmare utan pump och lägre effekt. Den kortare uppvärmningstiden sparar energi eftersom mindre värme går förlorad och kräver inte samma framförhållning innan start. Pumpen och det lilla formatet möjliggör universalplacering i värmeslangen 16-20 mm Ø mellan värmepaket och motor.
Pris 2 148,00 kr ex moms, 2 685,00 kr inkl moms
|
Installationsmanual
Universell, kraftfull, kompakt och lättmonterad Förvärmaren är enkel att installera. Dess pump har kompakta mått och placering av slanganslutningar (dess avstånd mellan inlopp och utlopp är på 3,5 cm). Intagskabel består av en metallskyddad kabel med plugin- kontakt till motorvärmaren (som är kompatibel med Biltemas motorvärmekabel) i ena änden och en intagskontakt med skyddslock (kompatibel med DEFA-kabel) i den andra. Kabelkontakter kräver inga speciella verktyg för en säker anslutning. Du behöver därför inte anlita en auktoriserad installatör.
Effektiv och snabb uppvärmning av motorn
Tack vare den interna pumpen och elementets högre effekt kan den värma upp motorn mycket snabbare och sprida värmen bättre. En vanlig motorvärmare utan pump förlitar sig på spridning av värme genom långsam konvektion och måste ha lägre effekt för att undvika kokning runt värmeelementet. Det gör att värmen inte sprids lika bra i motorn och den längre tid som krävs för att tillföra lika mycket värme innebär en större värmeförlust till omgivningen. Motorvärmare som fästs direkt mot motorblocket brukar ge en ännu sämre spridning av värmen.
VTIs analys av effekten på bränsleförbrukning visar även att motorvärmning via kylvattnet är mer bränsleeffektivt än att värma motoroljan.
Lågt genomströmningsmotstånd
När motorvärmaren är av och pumpen står stilla har den ett väldigt lågt genomströmningsmotstånd som inte hindrar den normala cirkulationen genom värmepaketet.
Termostatstyrd
En inbyggd termostat stänger av värmaren när kylarvättskan har nått 55°C och slår på den när den understiger 40°C.
Säkerhet
Motorvärmaren har ett isolerat plasthölje och en vattentät jordad anslutning. Utöver termostaten finns ett extra övertemperatursskydd som avbryter uppvärmningen om temperaturen skulle bli för hög.
Specifikationer:
effekt 1,1 kW ±5% vid 230V AC
kapslingsklass IP34 (strilsäker)
säkerhet CE-märkt, uppfyller gällande föreskifter enligt EN 60335-1, EN 50066:1992, EN 60309-1:1999. Jordanslutning för bilens kaross, dubbla överhettningsskydd (termostat och övertemperatur smältsäkring)
material hölje och pumprotor isolerande kompositmaterial, värmeelement mässing och rostfritt stål. Axel i rostfritt stål. Kapslad pump utan tätningar som kan orsaka läckage.
slanganslutningar 18 mm, avsedd för standard bilvärmeslang med 16-20 mm inv
mått motorvärmaren 6,7 x 6,0 x 10,5 cm (exkl kabelanslutning)
stålarmerad intagskabel 1,4 m
köldbeständig anslutningskabel 2,4 m
vikt motorvärmare endast 380g, ca 1,3 kg med kablarna
pumpkapacitet 5-7 l/min
termostat < 40°C : på >55°C : av
uppvärmningstid ca 15 min för att värma en genomsnittlig motor vid -5° C
temperaturdifferens i motorn 4°C mellan högsta och lägsta temperatur av kylarvättskan som pumpas rund
|
|