för Alfa Romeo Giulia, Giulietta, GT Junior, Spider, Bertone, Duetto med Lucas fördelare och pos jord
| 123-ALFA-4-R-V-POS = Positiv nyhet för de som har bil med positiv jord!
Det är samma fördelare som 123-ALFA-4-R-V fast den passar även bilar med positiv jord.
Pris 3 333,00 kr ex moms, 4 166,25 kr inkl moms
|
Installations manualen
Andra brytarlösa tändsystem använder vanligtvis fortfarande den mekaniska centrifugala och vakuum tändförställningen som ofta är utsliten och aldrig exakt. Dessutom kräver de ofta en separat låda någonstans under huven med elektroniken i. Så är det inte med 123 tändningen. Det finns inga mekaniska delar som slits i fördelaren, utom rotorn och rotorlock och allting är samlat i den blankförnicklade fördelaren.
Modulen har vidare unika finesser som
- variabel dwell, dvs. modulen anpassar sig till tändspolen och tändspolen kan inte överhettas
- kurvor för alternativa bränslen, etanol och motorgas
- cylinderutjämning under gång, tändningen finjusteras för varje cylinder så att varje cylinder ger lika mycket effekt, det ledar till en extrem jämn (tom)gång.
- inbyggd ljusdiod för exakt tändinställning
Dessa 10 standard olika tändförställningskurvor är inbyggda:
Tändningskurve "0" till:
Giulia Nuova 1300 - 1600
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 129 036)
Tändningskurve "1" till:
Spider 2000, Bertone 2000
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 110 045)
Tändningskurve "2" till:
Giulia TI
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 112 060)
Tändningskurve "3" till:
Giulia TI
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 112 065)
Tändningskurve "4" till:
Duetto 1600
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 110 041)
Tändningskurve "5" till:
Giulia Super, Giulia Sprint
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 110 044)
Tändningskurve "6" till:
Giulia GT, GTA & GTC
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 110 044)
Tändningskurve "7" till:
Giulia Super 1300-1600
(ersätter BOSCH fördelare : JF-4)
Tändningskurve "8" till:
Spider 1750
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 129 032)
Tändningskurve "9" till:
Bertone 1750
(ersätter BOSCH fördelare : 0 231 129 034)
Dessa kurvor är efter orginal specifikationer, man riskerar alltså inte spiknigar och motorskador till följd av fel fördelarkurva. Utöver att välja rätt kurva behöver och kan man inte modifiera kurvorna.
Dessutom är dessa tre specialla tuning kurvor också inbyggda:
Tändningskurve "D":
006-’tuning’ för hög kompression, "heta" kamaxel
Statisk tändförställning 12°, max tändförställning 34° vevaxelgrad
Tändningskurve "E":
Shankle-#4255, en annan populär tuning kurva
brand upptill 13° vid 1300 rpm, sedan plattare till 32° vid 4000 vpm
Tändningskurve "F":
Marelli S103 & S166
brand upptill 13° vid 1600 rpm, sedan max 36° vid 5000 vpm
Monteringen är mycket enkel.
- välj tändkurva för din motor med den inbyggda vridströmställaren
- vrid motorn till den statiska tändinställng enl. specificationer på cyl 1
- ta bort gamla fördelaren och sätt dit den nya
- koppla vakuumslang om den finns
- koppla röda sladden till plus på tändspole (men inte svarta till min ännu) och slå på tändningen
- vrid rotorn lite moturs för att ta bort glapp
- vrid fördelaren långsamt moturs så all ljusdiod lampan precis tänds och sätt fast fördelaren
- koppla på svarta sladden till min på tändspole
- koppla insprutningssladdarna (om de finns) och starta motorn
- finjustera, om möjligt, tändningen med stroboskoplampa
Gör dig klart för att njuta av en "ny" motor!
|
|