123ignition : 2CV-E85-flexifuelkit
för Citroën 2CV, Ami, Dyane, Mehari etc med 26/35 förgasare efter 1972
| Kitt för att konvertera din 2cv och liknande till att köra på etanol (E85) och bensin!
Kittet består av en "123-2cv-evo" tändningsmodul,
ny högeffektständspole och ett ställbart munstycke för tvåports förgasare.
Med kittet kan du konvertera din 2cv och andra A-modeller så att den kan köras på både E85 och bensin. Det är tillåtet enl bilprovningen och du gör en insats för miljön pga minskade utsläpp av växthusgaser, partiklar och giftiga kolväten.
OBS 10% rabatt för (nya eller gamla) medlemmar i föreningen etanol.nu!
Pris 2 519,00 kr ex moms, 3 148,75 kr inkl moms
|
123-2CV-EVO tillsammans med högeffektständspolen möjliggör extra kraftiga gnistor över hela varvtalsområdet vilket garanterar att etanolen (som är lite svårare att antända än bensin) verkligen antänds.
Det ställbara munstycket är till för att öka bränslemängden från förgasaren eftersom motorn kräver 25-30% mera bränsle när man kör på E85. Det är då enkelt att ställa in förgasaren efter bränslet och man kan tom göra det under körning inifrån kupén om man förlänger reglaget med en bit slang för att skapa en flexibel koppling och ett stag ungefär som reglaget till strålkastare i en 2cv in i kupén!
E85 kostar mindre än bensin men förbrukningen ökar, det blir dock ändå billigare att köra på E85. Det roligaste är dock (tycker jag) att man gör en insats för miljön.
Hos SBP ser man att avgasvärderna med E85 blir betydligt bättre trots att man inte har katalysator. Besikning med E85 i tanken hur som helst inte något problem eftersom dessa motorer under 800cc är undantagen från avancerade avgaskrav.
En annan fördel med etanolen är att det renar motorn från sot och smuts (förbränningen är helt utan sot) och att avgaserna inte luktar illa som när man kör på bensin.
Installationen är enkel och inga oåterkalliga ingrep i bilen behöver göras.
|
|